Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

tirsdag den 19. november 2013

Grove krydderboller

En gang imellem har jeg bare lyst til en lækker krydderbolle, og så foretrækker jeg de grove ;-) og de kan også bruges som burgerboller.
10 stk.
3½ dl. surmælksprodukt eller soyamælk 1 tsk. kardemomme
25 g. smør
50 g. gær
1 æg
2 tsk. rørsukker
1 tsk. salt
325 g fuldkornsspelt emmermelblanding eller anden grovmel
100g. havregryn blendet til mel
100 g. rugmel


Lun mælk og tilsæt smørret. 
Smuldr gæren og rør den i mælkeblandingen. 
Tilsæt æg, sukker, salt, kardemomme. 
Tilsæt havregryn og rugmel.
Kom speltmelet i . 
Ælt og lad dejen blive let og smidig.  
lad dejen hæve lunt tildækket til dobbelt størrelse, 1½  time. 
Kom mel på hænderne og tril dejen til store boller og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Lad bollerne efterhæve  1 time. 
Bag bollerne 16-18 min. ved 180 grader.  
Skær evt. bollerne over og rist dem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar