Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 21. december 2014

Mine KløbenBoller

Jeg elsker boller og brød med fyld som nødder, mandler, rosiner, korn, frø osv.
Jeg fik lyst til boller med rosiner og tranebær, og kom i tanke om kløbenboller. Kløbenboller spises mest til jul -men kan jo selvfølgelig spises hele året.

Jeg gik ”på jagt” i mine gemmer og fandt rosiner, tørrede tranebær, mandler og nogle syltede appelsinskaller med masser af vanille, jeg har fået af min svigerinde. 
Det blev der de her Kløbenboller ud af.

Jeg kommer altid ca. 1/5 grovmel i de brød og boller der bruges fint malet mel til som hvede og spelt. Det giver en bedre struktur og især bedre smag til brødene.

Når det bliver jul kan bollerne gøres mere julede ved at bruge rosiner og mandler der har ligget i blød i rødvin/ gløgg - eventuelt rosin-mandel rester fra at have drukket gløgg :-)

Mine Kløbenboller:
ca. 20 stk.

50 g gær
3 dl lunkent vand
1 tsk. salt
1 dl soja yoghurt eller yoghurth naturel eller andet surmælk produkt
1 dl flydende margarine uden mælkeprodukter til veganere eller smør
200 g. Rosiner, tranebær, hakkede mandler, eventuelt syltet øko appelsinskal
2 tsk. stødt kardemomme
2 tsk. rørsukker - kan  udelades
100 g. grovmel så som rugmel, eller grahamsmel eller grahamsspeltmel
500 g  speltmel eller hvedemel,

Gæren røres ud i lidt sukker, og margarine, yougurth tilsættes. 
Tørret frugt og mandler blandes i melet sammen med kardemomme og salt. 
Bland derefter mel og gærblanding. 
Ælt dejen let sammen med en ske. 
Dejen skal ikke være fast. 
Lad dejen hæve i ½ time. 
Form dejen til boller med melede hænder.
Lad bollerne efterhæve på bagepladen  i ½ time. 
Bag bollerne 20 minutter ved 180 grader.

Nyd bollerne sammen med te/ kaffe :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar