Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

tirsdag den 3. maj 2016

Rødbede Brød med Valnødder.

Meget lækkert og flot farverigt brød.
Kan også formes til boller.
1 brød eller 12 boller 

2 dl. vand
4 dl. rødbede pure lavet af ca. 3 rå rødbede knolde
ca.600g mel -jeg har her brugt fint speltmel
2 spsk.olie
2 spsk. salt
50 - 100 gram hakkede valnødder
50 g. gær

Skræl og hak rødbederne og kom dem i en blender og purer rødbederne.
Kom de blendede rødbeder i en skål og tilsæt mel, salt, olie.
Opløs gæren i vandet og kom væsken i dejen.
Ælt dejen rigtig godt og tilsæt de hakkede valnødder.
Ælt dejen sammen med valnødderne.
Kom dejen i en skål, der er smurt med lidt olie, og lad dejen hæve i en time tildækket.
Ælt dejen sammen.
Form dejen som et brød og lad brødet efterhæve i 1 time tildækket på bagepladen.
Skær nogle skråsnit i dejen med en kniv.
Bag brødet ved 200 grader i ½ time eller indtil brødet lyder hult, når du vender det om og banker på bunden.

Variation: Tilsæt gulerødder i stedet for rødbeder og brug hasselnødder eller solsikkefrø i stedet for valnødder. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar