Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 23. juli 2017

Morgen energi i glas

Et glas med sund morgenmad eller som aftenguf.
Nemt at lave til mange.
Jeg laver det i glas om aftenen og stiller det i køleskabet - så er det nemt at tage ud af køleskabet om morgnen, og hælde over på tallerkener og pynte med mynteblade.
Det hele her er så økologisk, for det vil jeg helst - men du gør selvfølgelig, som du lyster.
til en voksen portion bruger jeg:

1 håndfuld havregryn fint valsede
1 spsk. chiafrø
6 mandler hakkede
1 mindre moden skrællet banan i skiver
3 spsk. frosne blåbær eller så mange du har lyst til
Friske jordbær 3 store i skiver
Plantemælk ( eller anden mælk eller yoghurt)  ca. 1 - 1½ dl
1 spsk. gojibær
1 spsk. hakket 70% chokolade
mynteblade til god smag og pynt

Havregryn, chiafrø og mandler blandes sammen og hældes i glasset.
De frosne bær overhælder jeg med lidt kogende vand i en sigte, for at tage evt. ubudne bakterier  på overfladen, og derefter skyller bærrene kort med koldt vand.
Derefter kommes bær og udskåret frugt i glasset.
Hæld plantemælk over indholdet i glasset. så det kun lige dækker
Kom gojibær og hakket chokolade øverst.
Sæt glasset i køleskabet indtil du skal bruge det.

Om morgnen: Tag glasset ud af køleskabet og vend indholdet af hvert glas ud på en tallerken.
Pynt med hakkede mynteblade eller spiselige ( ikke sprøjtede) blomster.
Server med ske.

Du kan også bruge andre bær, og andet frisk frugt som æble, abrikos, pærer, fersken og vindrue.
I stedet for gojibær kan du bruge rosiner, tørrede tranebær, hakkede dadler eller hakkede tørrede abrikoser

Vil du servere det som dessert, så skal "morgenenergi retten" stå mindst 1 time i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar